Μια σχολική μέρα του παιδιού σας

sxolikimera

Της Ελένης Μάνου

Το παιδί σας κάνει απίστευτα πράγματα κάθε μέρα στο σχολείο. Μερικά από αυτά είναι υποχρεωτικά για να το βοηθήσουν να αναπτυχθεί και να ανταποκριθεί σε όσα θα χρειαστεί στην ενήλικη ζωή του.
Καθώς ετοιμάζεται για να μπει στο σχολικό κτίριο κάθε πρωί, γνωρίζει ακριβώς σε ποια γραμμή πρέπει να παραταχθεί και τι πρέπει να έχει μαζί του.
Ίσως ξέρει ακόμα την ακριβή θέση του στη γραμμή: μπροστά από τον αριθμό 16 και πίσω από τον αριθμό 14. Έχει σταματήσει να παίζει, χαμηλώνει τη φωνή του και χάνεται πίσω από τις πόρτες, πριν ακόμη γυρίσετε την πλάτη σας, σίγουρο ότι θα το φροντίσουν για τις επόμενες έξι ώρες.
Για το παιδάκι σας, οι ευθύνες μόλις αρχίζουν και εκείνο θα πρέπει να ανταποκριθεί.
Τοποθετεί τα πράγματα του στο ντουλαπάκι του και στο θρανίο του, τραβάει την καρεκλίτσα του για να καθίσει, διαβάζει το γραπτό μήνυμα που έχει αφήσει ο δάσκαλος για εκείνο δίνοντας του οδηγίες για το τι θα κάνει και γρήγορα αρχίζει την εργασία του.

Ακολουθεί τους κανόνες της τάξης και συμμετέχει στην πρωινή συνάντηση με τους καθηγητές του, μετράει τις ημέρες και γνωρίζει ποιες δραστηριότητες έχει καθημερινά. Σε αυτήν τη φάση είναι πλέον ικανό να διαχειριστεί τη ρουτίνα του και να ακολουθήσει τις οδηγίες του δασκάλου καθημερινά.
Γνωρίζει που θα βρει όλα όσα χρειάζεται καθημερινά για τα μαθήματα του. Μαζεύει και φέρνει σπίτι όλα τα πράγματα, βιβλία και τετράδια, που χρειάζεται για να διαβάσει και ετοιμάζει καθημερινά την τσάντα του. Όταν ολοκληρώσει την εργασία του, γνωρίζει τι πρέπει να κάνει στη συνέχεια.

Μπορεί να γυρίσει πίσω τις σελίδες και να ολοκληρώσει κάποιο μάθημα που είχε αφήσει στη μέση. Μπορεί επίσης να διαβάσει μόνο του και να κάνει επαναλήψεις. Ίσως μάλιστα να συναντηθεί με κάποιο συμμαθητή του για να διαβάσουν παρέα ή μπορεί να διαβάζει ήσυχα στο γραφείο του ένα εξωσχολικό βιβλίο κατάλληλο για την ηλικία του.

Γνωρίζει που πρέπει να καθίσει, στην καρέκλα, στο τραπέζι ή στο πάτωμα. Ξέρει το πρόγραμμα του σχολείου και όσα θα πρέπει να διαβάσει και να προετοιμάσει για να είναι συνεπής στα καθήκοντα του. Συμμετέχει στις συζητήσεις μέσα στην τάξη. Έχει αναπτύξει κριτική σκέψη και μπορεί να κάνει συνδέσεις και συσχετισμούς ανάμεσα σε βιβλία, αντικείμενα, ιδέες, πράγματα και εμπειρίες που έχει αποκτήσει έξω από το σχολείο.
Μερικές φορές μοιράζεται τις σκέψεις του με μία φίλη ή φίλο του ενώ άλλες φορές δείχνει με άνεση τα συναισθήματα του, είτε συμφωνεί, είτε διαφωνεί είτε είναι μπερδεμένο. Ορισμένες φορές μάλιστα, σηκώνει το χέρι του και μοιράζεται μία σκέψη του με την υπόλοιπη τάξη.

Το παιδί σας έχει μαθηματική σκέψη. Συμμετέχει ενεργά στις μαθηματικές ασκήσεις πάνω από μία ώρα την ημέρα. Ακούει τις οδηγίες του δασκάλου. Εργάζεται μόνη του και λύνει τις ασκήσεις μαθηματικών του βιβλίου του. Μπορεί επίσης να λύσει μία πιο πολύπλοκη άσκηση σε συνεργασία με κάποιο συμμαθητή ή μία μικρή ομάδα μαθητών. Διορθώνει την εργασία της. Παίζει παιχνίδια με μαθηματικά που τη βοηθούν να θυμάται γεγονότα και είναι πλήρως συγκεντρωμένο σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος καθημερινά.

Το παιδί σας είναι συγγραφέας. Μαθαίνει γραφή στο μάθημα της λογοτεχνίας. Έχει δικές του ιδέες και αφιερώνει χρόνο για να τις μεταφέρει στο χαρτί. Στη συνέχεια ξαναδιαβάζει αυτά που έγραψε και διορθώνει το κείμενο του. Μοιράζεται το γραπτό του με τον συμμαθητή του και κάνει brainstorming για να βελτιώσει τις σκέψεις του. Απομνημονεύει κανόνες, μαθαίνει γραμματική και ορθογραφία.

Το παιδί σας διαβάζει. Μόνη του ή με μικρές ομάδες. Απαντά σε ερωτήσεις που δείχνουν τις ικανότητες του να καταλαβαίνει και να αντιλαμβάνεται όσα διαβάζει, να καλλιεργεί την κριτική του σκέψη και να διευρύνει τις γνώσεις του. Διαβάζει βιβλία ποίησης, λογοτεχνίας, επιστημονικής φαντασίας. Μαθαίνει νέες ιδέες, παίρνει μέρος σε συζητήσεις και μελετά τις σκέψεις και την ιστορία του κάθε βιβλίου.
Το παιδί σας είναι επιστήμονας. Υποβάλει ερωτήματα και κάνει υποθέσεις. Δοκιμάζει τις σκέψεις του και τις ιδέες του με βάση αυτά που μαθαίνει. Διαβάζει ιστορικά γεγονότα, ακούει, μιλάει και γράφει για τον κόσμο και τις κοινωνίες και κάνει συνδέσεις ανάμεσα στο παρόν και το μέλλον.
Γνωρίζει τις επιλογές του και αποφασίζει πως θα ξοδέψει τον ελεύθερο του χρόνο τόσο στην τάξη όσο και έξω από αυτή. Παίζει με άλλα παιδιά, γελάει, συμμετέχει στις παρέες. Μπορεί να διαχειριστεί τις καταστάσεις γύρω του, καθώς και τη συμπεριφορά του.
Στο τέλος της ημέρας είναι υποχρεωμένο να καθαρίζει τον προσωπικό του χώρο και να μαζεύει τα πράγματα του. Γνωρίζει ακόμη πότε θα επιστρέψει στο σπίτι.
Και όμως το παιδί σας είναι μόλις έξι ετών. Και έχει εργαστεί σκληρά όλη την ημέρα στο σχολείο. Κάνει απίθανα πράγματα. Κάνει τις επιλογές του, λαμβάνει νέες πληροφορίες και εφόδια.
Πως πρέπει να ξοδέψει το τις υπόλοιπες ώρες που του μένουν μετά το σχολείο και μέχρι να πάει για ύπνο;
Χρειάζεται να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην μάθηση ή χρειάζεται να παίξει, να βρεθεί στη φύση και να ξεκουραστεί;

Ίσως ένα σνακ, μία ιστορία, λίγο παιχνίδι και μία αγκαλιά στο κρεβάτι νωρίς να είναι αρκετά.

   

Άφησε ένα σχόλιο

*